Lessen in contentmarketing: wees geen grijze muis


IMG_2494

Er zijn al ongelofelijk veel blogs, YouTube-video’s en podcasts van bedrijven en ondernemers. Jij wil dat ook: een slimme keuze. Maar hoe onderscheid je je van de concurrentie met je contentmarketing?

Een nieuwe lente, een nieuw geluid.* En weer tijd voor de belastingaangifte, staat er op mijn to do list op de ruit. Ik ben op zoek naar een nieuwe boekhouder, het liefst eentje in Utrecht omdat ik daar woon. Eentje die niet te veel overhead heeft en veel zzp’ers en freelancers bedient. Hoe helpt contentmarketing een boekhouder zodat ik hem of haar vind met Google?

Vindbaarheid zzp en mkb
Eerst vraag ik even rond in mijn omgeving want, zo vond ik ook mijn huidige boekhouder – mond-tot-mondreclame werkt goed. Dan kruip ik achter mijn laptop. Google geeft veel hits. Het valt me op dat veel boekhouders en administratiekantoren concurreren op prijs. Uiteraard is een scherpe en vooral eerlijke prijs belangrijk, maar service en kwaliteit ook.

Bloggen voor ondernemers
Wat de meeste boekhouders, inclusief mijn huidige, niet hebben, is een blog. Terwijl dit bij uitstek een business is die kennisintensief is. Met een blog help je (potentiële) klanten met het oplossen van hun pijnpunten. Dit valt onder service en kwaliteit. Je creëert je eigen publiek. Bovendien houden de crawlers van Google van blogs, wat weer goed is voor je ranking in de zoekmachine. Een win-winsituatie.

Steengoede contentmarketing
Natuurlijk zijn er al genoeg boekhouders die fanatiek bloggen. Dus ik hoor die boekhouders denken: wat kan ik in hemelsnaam nog toevoegen? Een korte blik leert me dat de meeste blogs nogal op elkaar lijken. Tien tips voor de belastingaangifte. Allemaal open deuren en zonder humor opgeschreven. Wat je niet wilt, is dat je een dertien-in-een-dozijnblog tikt. Geen grijze muis, maar een muis in een paars met goud trainingspak. Het is zaak om originele en steengoede content te maken.

Onderscheidend vermogen
Hoe je dat doet? Vraag jezelf af wat de reactie is van lezers als je blog er niet meer zou zijn. Als het antwoord is: eh, ik mis het eigenlijk niet. Dan zeggen we tegen de control room in Houston, I think we’ve got a problem. Je weet wat je ‘sweet spot’ is en dan zoek je binnen je business een goede niche of anderzijds een originele invalshoek voor je blogs, vlogs, podcatst of andere uitingen. Het is misschien eng om je te onderscheiden, maar dat wil je met je product of dienst ook. Dus waarom niet met je content?

Voorbeelden goede contentmarketing
Een voorbeeld: er zijn weet ik hoeveel foodblogs te vinden. Maar sommige zijn veel beter dan andere. Sterker nog, doordat ze zich onderscheiden door originaliteit en steengoede content springen ze eruit. Een mooi voorbeeld vind ik Chicks Love Food. Hun invalshoek: gezond en lekker eten is simpel. Waarbij hun geheime wapen recepten met slechts vijf ingrediënten zijn. Een ander geinig voorbeeld vind ik het vlog Will it Blend van Bledtec, van een Amerikaans bedrijf dat blenders verkoopt. De kracht is de eenvoud en humor. Tot slot een podcast, Startup, waarbij de presentator je laat horen hoe je een bedrijf start door het letterlijk te doen. Allemaal manieren om origineel te zijn. Dus wees geen zzp’er of mkb’er die achter de kudde aanloopt maar een die zich scherp profileert met contentmarketing door middel van een scherpe mening, sterke inhoud en liefst overgoten met een vleugje humor. Probeer het maar eens en denk daarbij aan Freddy Heineken.

Meer weten?
Wil jij weten hoe je originele en steengoede content produceert? Neem dan contact met me op. Ik ben expert in het kleden van muisjes in blitse pakjes.

Meer blogs over contentmarketing?

Wat is contentmarketing?
Lessen in contentmarketing: wat is je sweetspot
Lessen in contentmarketing: het nut van storytelling

*Dit is de eerste regel van het bekende gedicht van Herman Gorter, getiteld Mei. En, ja ik schreef een slechte parodie. Ik moest er aan denken omdat de zon lekker schijnt en de vogels fluiten terwijl ik dit blog schrijf.

Bronvermelding:
Voor dit blog heb ik inspiratie geput uit het boek ‘Content Inc. How entrepreneurs use content to build massive audiences and create radically succesful businesses’ van Joe Pulizzi. (New York 2016).

Over Wilde Inkt

Mijn naam is Simon de Wilde en ik ben verhalenverteller. Zoals elk mens ben ik dol op nieuwtjes en goede verhalen. Het mooie is dat elke organisatie/persoon of bedrijf, groot of klein, een uniek verhaal heeft. Ik help u dat verhaal te vertellen om uw zichtbaarheid bij potentiële klanten te vergroten. Wat is uw verhaal? Ik ben dit blog gestart met schrijven over de wijk Overvecht, waar ik nog altijd met veel plezier en trots woon. Inmiddels gaan de blogs ook over contentmarketing en verhalende journalistiek. Uiteraard blijf ik ook parels uit Overvecht publiceren. Meer weten? LinkedIn http://nl.linkedin.com/in/simondewilde Website http://wilde-inkt.nl
Dit bericht werd geplaatst in Contentmarketing, Uncategorized en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Lessen in contentmarketing: wees geen grijze muis

  1. Pingback: Lessen in contentmarketing: digitale horigen en het gevaar voor je contentmarketingstrategie | Dorpspomp Overvecht

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s