Ikea snapt contentmarketing


Ikea snapt contentmarketing

Ikea snapt contentmarketing

De dame die tegenover me zit doet het personeelsbeleid bij een belangenvereniging in Den Haag. Ze heeft mijn cv voor zich liggen en kijkt me met een tevreden blik aan. ‘Eindelijk kan ik de vraag stellen wat contentmarketing nou precies is?’, trapt ze het sollicitatiegesprek af.

‘Goeie vraag’, antwoord ik terwijl ik koortsachtig nadenk hoe ik hier antwoord op ga geven. ‘Er staat hier echt dat je contentmarketeer bent’ wijst ze naar de geprinte velletjes voor haar op het tafelblad. ‘Ja’, zeg ik. ‘Klopt.’

Bekend voorbeeld
Het eerste wat in mijn hoofd opkomt is Ikea. Een bedrijf dat wereldwijd bekendheid geniet en bijna elke Nederlander heeft wel eens bij Ikea gewinkeld. Ik heb zelf in ieder geval een aantal Billy boekenkasten in mijn huis staan. Recent kwam de Ikea-gids voor 2016 uit en ik werd daarop geattendeerd doordat zowel De Volkskrant als NRC Handelsblad er aandacht aan schonken in hun kolommen. Ikea verkoopt niet direct meer banken of stoelen, maar de gids prikkelt de doelgroep met ideeën, adviezen en tips voor het ultieme thuisgevoel. De slogan luidt niet voor niets: aandacht maakt alles mooier.

Onderzoek
Dit jaar bevat de gids voor het eerst verhalen. Een slimme zet van Ikea want er zijn genoeg mensen die van verhaaltjes houden bij de plaatjes van badkamers, slaapkamers en banken. Met een jaarlijkse oplage van wereldwijd meer dan 200 miljoen is het een sterk staaltje direct marketing. De trend is nu volgens Ikea dat de keuken het kloppend hart van je huis is. Dit is niet uit de lucht gegrepen. Het is de boodschap die Ikea filtert uit de data die het jaarlijkse onderzoek Life at home oplevert. Een onderzoek met stedenpanels die door mensen van Ikea in huis opgezocht worden in steden als Londen, Toronto en Shanghai.

Meer dan een blad
In Nederland verscheen de eerste Ikea-gids in 1978 en in Zweden al in 1951. Inmiddels bereikt Ikea de doelgroep al lang niet meer alleen met een blad dat je gratis kunt pakken in elke vestiging en dat jaarlijks bij vele tientallen miljoenen op de deurmat ploft. Iets wat op zichzelf een sterk staaltje is. Nee, Ikea zet ook de kracht van storytelling in. Zo draagt de meubelgigant de corporate story met verve uit. Veel mensen kennen het verhaal van eigenzinnige oprichter en grootaandeelhouder Ingvar Kamprad. Verder is Ikea meester in het uitvoeren van een bredere contentmarketingstrategie, daar waar het storytelling en de papieren gids onderdeel van uitmaken.

Wat te denken van het filmpje op YouTube waarin de Ikea-gids van 2015 onder de aandacht wordt gebracht. Dit gebeurt met humor en zelfspot. Het filmpje, waarin de kijker ruim twee minuten onafgebroken naar de papieren gids (the bookbook) zit te kijken en wat feitelijk een parodie is op de bekende presentaties van Steve Jobs, werd 18 miljoen keer bekeken. Een getal waar veel bands of dj’s jaloers op zijn. Ook zet Ikea een app in en natuurlijk andere social media zoals Pinterest. En ze hebben Ikea Family Live. Het geeft de marketeers van Ikea de kans om de verhalen van het bedrijf te delen zodat mensen zien hoe Ikea hun leven beter kan maken. Maar dit alles is nog geen antwoord op haar vraag.

Dat is contentmarketing
Ik weet het niet precies dus ik haal diep adem. Dan steek ik van wal: met marketing zorg je voor een grotere afzet van je dienst of product. Content is bijvoorbeeld een blog, artikel, filmpje, podcast of vlog waarin een verhaal zit. Een contentmarketeer maakt dus verhalen voor een bedrijf of merk. Ondernemers en bedrijven slaan aan het bloggen of ze geven zelf een blad uit of maken een tv-show, vul ik aan.

Ze kijkt ietwat verbaasd. ‘Ikea is een mooi voorbeeld’, zeg ik. ‘De mensen die het filmpje van de Ikea-gids maakten dat zijn contentmarketeers.’ Dat dus. Zal ik je het filmpje laten zien?

Bronnen:
Filmpje Ikea: https://www.youtube.com/watch?v=MOXQo7nURs0

Aan de slag met contentmarketing. Een praktisch boek waarmee de nieuwe generatie marketeers leer hoe content de band met de klant kan versterken. Aart Lensink.

Meer blogs over contentmarketing:

https://simondewilde.wordpress.com/2016/07/01/guerrillamarketing-dat-zouden-meer-bedrijven-kunnen-doen/

https://simondewilde.wordpress.com/2016/04/19/lessen-in-contentmarketing-digitale-horigen-en-het-gevaar-voor-je-contentmarketingstrategie/https://simondewilde.wordpress.com/2016/04/19/lessen-in-contentmarketing-digitale-horigen-en-het-gevaar-voor-je-contentmarketingstrategie/

Over Wilde Inkt

Mijn naam is Simon de Wilde en ik ben verhalenverteller. Zoals elk mens ben ik dol op nieuwtjes en goede verhalen. Het mooie is dat elke organisatie/persoon of bedrijf, groot of klein, een uniek verhaal heeft. Ik help u dat verhaal te vertellen om uw zichtbaarheid bij potentiële klanten te vergroten. Wat is uw verhaal? Ik ben dit blog gestart met schrijven over de wijk Overvecht, waar ik nog altijd met veel plezier en trots woon. Inmiddels gaan de blogs ook over contentmarketing en verhalende journalistiek. Uiteraard blijf ik ook parels uit Overvecht publiceren. Meer weten? LinkedIn http://nl.linkedin.com/in/simondewilde Website http://wilde-inkt.nl
Dit bericht werd geplaatst in Contentmarketing, Uncategorized en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s