Vers voor de klas: kennismaking


boeken voor aspirant-docenten

‘Van Lierop’, schrijft de stagiair traag in grote blokletters op het krijtbord. De jonge aspirant-wiskundedocent staat met zijn rug naar de klas die veel kabaal maakt. Aan de hand waarin hij het witte krijtje houdt, omklemt een dikke gouden zegelring zijn ringvinger. Het is de allereerste les in het kersverse schooljaar. Achterin de klas zit mijn mentor met zijn armen over elkaar gelaten voor zich uit te staren. Het kabaal uit de klas zwelt verder aan als Van Lierop zich tergend traag naar de klas draait. Hij kijkt angstig van achter zijn dikke brilglazen en probeert een poging te doen boven het geluid van de klas uit te komen. Hij schraapt zijn keel maar er komt nauwelijks geluid uit. Met de blinkende zegelring aan zijn hand wijst hij op het lesboek dat voor hem op zijn bureau ligt.

Herinnering
Bovenstaande beeld is een herinnering uit mijn eigen middelbare schooltijd. Deze trekt aan mijn geestesoog voorbij, omdat ik, ruim twintig jaar later dan het moment waarop de herinnering ontstond, zelf als aspirant-geschiedenisdocent mijn vuurdoop beleef. Na een blik op de stapel studieboeken voor het eerste studieblok vraag ik mij af hoe de eerste kennismaking zal verlopen? Hoe ga ik mijzelf aan de leerlingen voorstellen? Kennen de leerlingen elkaar al?

Persoonlijk
In tegenstelling tot de stagiair van weleer die ik hierboven beschreef, weet ik wel hoe ik kennis ga maken met de leerlingen. Ik ga ze kort iets persoonlijks vertellen. Dat ik in Overvecht woon en een Overvecht Kwartetspel heb gemaakt. De leerlingen kunnen elkaar kort interviewen over een favoriete plek, al dan niet in de wijk. Voor inspiratie voor een kennismaking put ik niet uit die stapel boeken, maar uit het blog ‘Les and more’ over onderwijs.

Andere sfeer
Een persoonlijke kennismaking schept als het goed is een heel andere sfeer en situatie dan de kennismaking met de aspirant-wiskundedocent die ik zelf ooit had. Je krijgt maar een keer de kans om een eerste goede indruk maken, ook in het onderwijs.

PS Op de 13 september is de startbijeenkomst op mijn stageschool, het Trajectum College in Overvecht. In een van mijn volgende blogs zal ik uit de doeken doen hoe de kennismaking is verlopen.

Over deze blogpost
Vers voor de klas is mijn blog waarin ik vertel over mijn avonturen in onderwijsland.

Over Wilde Inkt

Mijn naam is Simon de Wilde en ik ben verhalenverteller. Zoals elk mens ben ik dol op nieuwtjes en goede verhalen. Het mooie is dat elke organisatie/persoon of bedrijf, groot of klein, een uniek verhaal heeft. Ik help u dat verhaal te vertellen om uw zichtbaarheid bij potentiële klanten te vergroten. Wat is uw verhaal? Ik ben dit blog gestart met schrijven over de wijk Overvecht, waar ik nog altijd met veel plezier en trots woon. Inmiddels gaan de blogs ook over contentmarketing en verhalende journalistiek. Uiteraard blijf ik ook parels uit Overvecht publiceren. Meer weten? LinkedIn http://nl.linkedin.com/in/simondewilde Website http://wilde-inkt.nl
Dit bericht werd geplaatst in lesgeven en onderwijs en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Vers voor de klas: kennismaking

  1. Pingback: Vers voor de klas: Bent u streng? | Dorpspomp Overvecht

Geef een reactie

