Met de klas terug in de tijd


archeon-2

Al weken gaat het tijdens de les over niks anders dan ‘varen in de kano’. De klas gaat naar het Archeon en met stip op een staat de activiteit met de uitgeholde boomstammen van de jagers en verzamelaars. In het park is dit kanovaren heel toevallig de eerste activiteit die je tegenkomt. Als we arriveren bij het themapark in Alphen aan den Rijn, waar je naast de prehistorie ook kunt leren over de Romeinse tijd en de middeleeuwen, stappen de jongens met de meeste bravoure resoluut in de boomstam. “Kijk, meester we varen!” Heel goed, jongens, roep ik ze toe, terwijl ik naar ze zwaai. Twee meiden krijgen de kano, die vastligt in de modder, niet in beweging.

Uitroken
Als de groepjes leerlingen met docenten zich over het park verspreiden, neem ik samen met wat brugklassers een kijkje in de hut van de jagers en verzamelaars. Binnen is het rokerig vanwege het vuurtje dat in het midden brandt. De leerlingen vinden het maar niks en vluchten snel naar buiten. Een enkeling blijft dapper staan en stelt een vraag aan de ‘bewoner’ van de hut: “wat doet u?”

Wolf?
De man die in hut woont, is gehuld in pelzen en wijst op de vachten die over een stok hangen. “Ik ben een jager en trek van kamp naar kamp.” Hij pakt een vacht en de leerlingen schrikken. “Wat is dit voor dier denken jullie?” “Een wolf!” “Nee, een reuzenkat?” Hij duwt de vacht in de richting van twee jongens die terugdeinzen. “Bah.” Ze vinden het erg spannend. “Leeft ie nog?” Dit is een vos, antwoordt de jager-verzamelaar. “Echt?” De ene jongen snelt naar buiten om andere leerlingen te halen. “Een vos!”

Laat je tanden zien
Een groepje meisje gilt collectief bij het zien van de vacht van de vos. “Iehhh.” Ik vraag hen wat ze in de winter in hun nek dragen? Wat bedoelt u meester? Dat vachtje in de kraag van jullie winterjas, dat is misschien ook wel een vossenvacht? “Echt? Maar deze heeft tanden meester!”

Te water
De stoerste jongen uit de groep durft de vacht in zijn handen te nemen. De jager-verzamelaar pakt de vacht en drapeert hem over het hoofd van mijn leerling. “Kijk, zo heb je het lekker warm.” Ontsnapt aan de rook zie ik dat nu ook de meiden de zware boomstam in water hebben gekregen.

archeon-1

Over Wilde Inkt

Mijn naam is Simon de Wilde en ik ben verhalenverteller. Zoals elk mens ben ik dol op nieuwtjes en goede verhalen. Het mooie is dat elke organisatie/persoon of bedrijf, groot of klein, een uniek verhaal heeft. Ik help u dat verhaal te vertellen om uw zichtbaarheid bij potentiële klanten te vergroten. Wat is uw verhaal? Ik ben dit blog gestart met schrijven over de wijk Overvecht, waar ik nog altijd met veel plezier en trots woon. Inmiddels gaan de blogs ook over contentmarketing en verhalende journalistiek. Uiteraard blijf ik ook parels uit Overvecht publiceren. Meer weten? LinkedIn http://nl.linkedin.com/in/simondewilde Website http://wilde-inkt.nl
Dit bericht werd geplaatst in lesgeven en onderwijs en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

