Vers voor de klas: Zwevende magneet


 

img_3501

Het was feest. Met de tweede klassen deden we mee aan het ‘Feest van de techniek’. Een evenement georganiseerd om vmbo-leerlingen uit de regio Utrecht kennis te laten maken met techniek. Mijn klas ging naar de energiecentrale van Eneco in Utrecht op de Lage Weide, een industrieterrein aan de overkant van het Amsterdam-Rijnkanaal. Daar waar de mensen in de stad met stadsverwarming hun energie vandaan halen. Zoals ik zelf dus. Terug naar de bron.
Om van Overvecht naar de Lage Weide te komen stond er een bus gereed. Die reed een rondje over de Lage Weide om de klassen op verschillende locaties te droppen. Vooraf moest de klas, en ikzelf, een instructiefilmpje kijken en vragen beantwoorden. Als je een voldoende scoorde, printte je het certificaat en dat nam je met een identiteitsbewijs mee naar de poort van Eneco. Helaas haalde ik niet de juiste score en kon ik het filmpje nog een keer kijken. De leerlingen daarentegen scoorden allemaal goed.
Op de energiecentrale speelden de leerlingen eerst een ‘serious game’ getiteld Onderdegrond. Dit is een computerspel waarmee je ook wat leert. In dit geval werd een stad gesimuleerd en werden de leerlingen verdeeld over groepjes. Een van de leerlingen was de burgemeester en andere groepjes vertegenwoordigden het waterbedrijf, het energiebedrijf en de burgers. Hoe kom je tot een leefbare stad waar genoeg schoon water, duurzame energie, huisvesting en groen is? De crux is samenwerken. En dat onderdeel ging juist niet zo goed. Normaal gesproken wordt zo’n spel een halve dag gespeeld en mijn leerlingen kregen krap een uur. De begeleider zei dat hij het een knappe prestatie vond omdat de meeste mensen, veelal hoogopgeleide professionals, die het spel spelen, alleen al een uur nodig hebben om de besturing te snappen.
Daarna keken ze een filmpje over de energiecentrale van Eneco en kregen ze een rondleiding. Waar sommige leerlingen het koud hadden tijdens het spel, ze zaten met hun jas aan, liepen ze in hun T-shirt door de ruimte waar de energie opgewekt werd.
Het leukste werd uiteraard voor het laatst bewaard. Natuurkundige proefjes om te laten zien hoe de energiecentrale werkt. “Kijk, dit is een koperen buis. Wat gebeurt er als ik deze moer erdoor laat vallen?”, vraagt de chef van Eneco. “Die valt, meneer!”, roepen de leerlingen. “Klopt, kijk maar”, zegt hij als de moer met een plof op de tafel komt. “En deze magneet?” “Die valt ook, meneer.” “Zeker weten?” Geïntrigeerd kijken de leerlingen naar de even zwevende en draaiende magneet. Zo ontstaat een spoel, legt de man uit. Wie weet wat de verklaring hiervoor is?

Kijk hier een filmpje van een vallende magneet door een koperen buis.

 https://www.youtube.com/watch?v=Euc3JYOFpiE

Over Wilde Inkt

Mijn naam is Simon de Wilde en ik ben verhalenverteller. Zoals elk mens ben ik dol op nieuwtjes en goede verhalen. Het mooie is dat elke organisatie/persoon of bedrijf, groot of klein, een uniek verhaal heeft. Ik help u dat verhaal te vertellen om uw zichtbaarheid bij potentiële klanten te vergroten. Wat is uw verhaal? Ik ben dit blog gestart met schrijven over de wijk Overvecht, waar ik nog altijd met veel plezier en trots woon. Inmiddels gaan de blogs ook over contentmarketing en verhalende journalistiek. Uiteraard blijf ik ook parels uit Overvecht publiceren. Meer weten? LinkedIn http://nl.linkedin.com/in/simondewilde Website http://wilde-inkt.nl
Dit bericht werd geplaatst in lesgeven en onderwijs, Overvecht en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Plaats een reactie